Saturday, September 10, 2016

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Η Ανακοίνωση της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς για τη Σύνοδο της Κρήτης (την οποία θα αρχίσουμε να αναδημοσιεύουμε σε συνέχειες όταν ολοκληρωθεί η δημοσίευση σε συνέχειες της εργασίας του π. Θεόδωρου Ζήση) είναι ένα εξαιρετικά καλογραμμένο κείμενο για το οποίο εκφράζουμε τα πιο θερμά μας συγχαρητήρια στο συντάκτη του.

Περιγράφει με λεπτομέρεια όλα τα προβληματικά στοιχεία της Συνόδου της Κρήτης και αποδεικνύει με λίαν κατανοητή γλώσσα ότι δεν πρόκειται για ορθόδοξη Σύνοδο που παρήγαγε κατά Θεόν αποτέλεσμα.

Κατά την ταπεινή μας άποψη συνιστά την καλύτερη περίληψη όλων όσων αφορούν την Σύνοδο της Κρήτης.

Επιφυλάξεις μόνο εκφράζουμε για όσα αφορούν τη διακοπή του μνημοσύνου του οικείου ιεράρχη από ορισμένους λ.χ. από τον π. Παίσιο Παπαδόπουλο και από το μοναχό Σάββα Λαυρεώτη και άλλους μοναχούς και ιερομόναχους του Αγίου Όρους.

Καταδικάζουμε ανεπιφύλαχτα τις διώξεις του π. Σάββα Λαυρεώτη και την καθαίρεσή του από τη Γεροντία της Ιεράς Μονής Λαύρας. 

Καταδικάζουμε επίσης απερίφραστα την εκδίωξη των εννέα μοναχών της Μονής Χιλανδαρίου από τη Μονή της μετανοίας τους.

Θέλουμε, όμως, παράλληλα να επισημάνουμε ότι είναι διαφορετικό πράγμα η διακοπή του μνημοσύνου του οικείου ιεράρχη από τη διακοπή της εκκλησιαστικής κοινωνίας με όλους τους επισκόπους της Ορθοδοξίας. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με διακοπή μνημοσύνου και είναι κανονικό δικαίωμα των πιστών ΕΦΟΣΟΝ ο οικείος ιεράρχης κηρύσσει γυμνή τη κεφαλή αίρεση, εν προκειμένω οικουμενιστική αίρεση. Στη δεύτερη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με σχίσμα και εκτός  Εκκλησίας σχισματικούς.

Ας γίνουμε συγκεκριμένοι. Ο π. Παίσιος Παπαδόπουλος κακώς, κάκιστα, παγκάκιστα διέκοψε το μνημόσυνο του οικείου ιεράρχη του Μητροπολίτη Φλωρίνης Θεοκλήτου επειδή ο Σεβ. Φλωρίνης ΔΕΝ είναι οικουμενιστής αλλά αντίθετα εμφορείται από καθαρά αντιοικουμενιστικά φρονήματα, όπως ομολογούν ακόμη και οι πολέμιοί του.

Ο λόγος που ο π. Παίσιος Παπαδόπουλος διέκοψε το μνημόσυνο του Σεβ. κ. Θεοκλήτου είναι επειδή ο Σεβασμιότατος δεν διακόπτει το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχη. Ο π. Παίσιος Παπαδόπουλος έχει κάθε δικαίωμα να πιστεύει ότι ο Σεβ. Φλωρίνης και οι άλλοι αντιοικουμενιστές Μητροπολίτες πρέπει να διακόψουν το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχη. Δεν νομιμοποιείται, όμως, ούτε εξ αποστάσεως να πιστεύει ότι ο ίδιος έχει το κανονικό δικαίωμα να διακόψει το μνημόσυνο του αντιοικουμενιστή Μητροπολίτη του.

Τα ίδια περίπου ισχύουν για τον π. Σάββα Λαυρεώτη. Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος βεβαίως και κακόδοξες θέσεις διατυπώνει γραπτώς και προφορικώς και σε οικουμενιστικές ενέργειες προβαίνει κατ’ εξακολούθηση. Αν ο π. Σάββας Λαυρεώτης και οι άλλοι αντιοικουμενιστές μοναχοί και ιερομόναχοι του Αγίου Όρους θέλουν να διακόψουν το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχη ενεργοποιούν κανονικό τους δικαίωμα. ΔΕΝ υποχρεούνται βεβαίως να το κάνουν αλλά μπορούν αν επιθυμούν να το κάνουν. Αντενδείκνυται -κατά την άποψή μας- να το κάνουν επειδή θα δώσουν στους οικουμενιστές την ευχέρεια να εξουδετερώσουν κάθε αντιοικουμενιστική φωνή στο Άγιον Όρος αλλά σε κάθε περίπτωση είναι κανονικό δυνητικό δικαίωμα των αντιοικουμενιστών Αγιορειτών μοναχών και ιερομονάχων να διακόψουν το μνημόσυνο του Παναγιότατου.

Αυτό που δεν είναι σωστό να συμβεί, όμως, είναι ο π. Σάββας Λαυρεώτης και οι άλλοι αντιοικουμενιστές μοναχοί του Αγίου Όρους να διακόψουν, όχι μόνον το μνημόσυνο του Οικουμενικού Πατριάρχη αλλά και κάθε επισκόπου που βρίσκεται σε εκκλησιαστική κοινωνία με τον Οικουμενικό Πατριάρχη.

Ο π. Σάββας δυστυχώς έχει την εντελώς λανθασμένη άποψη ότι ο ιε΄ Κανόνας της ΑΒ΄ Συνόδου που αναφέρεται στη διακοπή του μνημοσύνου πριν τη συνοδική διάγνωση είναι υποχρεωτικός ενώ είναι δυνητικός.

Γι’ αυτό η Ανακοίνωση της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς -η θαυμασία κατά τα άλλα- θα έπρεπε να διευκρινίζει αυτά τα θέματα για να μη γινόμαστε ακουσίως προαγωγοί σχισμάτων.

No comments:

Post a Comment