Thursday, July 9, 2015

Ε.) ΟΙ ΠΡΟΓΑΜΙΑΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΡΝΕΙΑ



 ΝΙΚΟΛΑΪΤΙΣΜΟΣ, ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

Του κ. Χριστόδουλου Βασιλειάδη,
Δρ. Θεολογίας - Μουσικολόγου
=====

Ε.) ΟΙ ΠΡΟΓΑΜΙΑΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΡΝΕΙΑ

Ἡ λέξη πορνεία στὴν κυριολεξία σημαίνει τὴν ἱκανοποίηση τῶν σαρκικῶν ὀρέξεων πληρώνοντας χρήματα[14]. Εἶναι ὅμως γνωστὸ ὅτι κάθε λέξη ἐκτὸς ἀπὸ τὴν κύρια σημασία ἔχει καὶ δευτερεύουσες[15]. Καὶ ἡ λέξη πορνεία ἐκτὸς ἀπὸ τὴν κύρια σημασία της εἶχε καὶ τὴν σημασία ἁπλὰ τῆς σαρκικῆς σχέσης μεταξὺ δύο ἑτεροφύλων προσώπων[16].
Ἔχουμε πολλὰ παραδείγματα τόσο στὴν Καινὴ Διαθήκη ὅσο καὶ στοὺς πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ὅπου ἀποδεικνύεται ὅτι ἡ σαρκικὲς σχέσεις πρὸ τοῦ γάμου εἶναι πορνεία.
Ὁ Κύριος ἐλέγχει τὴν Σαμαρείτιδα, ὅτι εἶχε πέντε ἄνδρες καὶ ὅτι αὐτὸς ποὺ ἔχει δὲν εἶναι ἄνδρας της. Ἀσφαλῶς ἡ Σαμαρείτιδα δὲν εἶχε παντρευτῇ καὶ τοὺς πέντε ἄνδρες. Ἀσφαλῶς καὶ ὑπῆρχε «ἀγάπη» μεταξὺ τῆς Σαμαρείτιδας καὶ τῶν ἐρωμένων της. Ὁ Κύριος ὅμως δὲν νομιμοποιεῖ τὶς σχέσεις της, ἀλλὰ ἐλέγχωντάς την, τῆς τονίζει ὅτι καὶ αὐτός, μὲ τὸν ὁποῖο συζοῦσε, δὲν εἶναι ἄνδρας της. Ἡ Σαμαρείτιδα ἀναμφίβολα δὲν ἔπαιρνε χρήματα γιὰ τὶς σαρκικές της σχέσεις μὲ τὸν ἄντρα ἐκεῖνο. Συζοῦσε «ἐξ ἀγάπης». Ὁ Κύριος ὅμως δὲν ἀναγνωρίζει οὔτε ἀποδέχεται τὴν συζυγία αὐτή. Ἐφ’ ὅσον δὲν ἐτελέσθηκε γάμος, θεωρεῖ ἀθέμιτη τὴν ἕνωση αὐτή: «Καὶ νῦν ὃν ἔχεις οὐκ ἔστι σου ἀνήρ». Δὲν εἶναι αὐτὸς ἄνδρας τῆς Σαμαρείτιδας σύμφωνα μὲ τὴν τάξη, ποὺ καθόρισε ὁ Θεὸς ἀπ’ ἀρχῆς, μὲ τὸ νὰ θεσπίσῃ τὸν γάμο σὰν φυσικὸ δεσμό, μέχρις ὅτου στὴν νέα οἰκονομία τὸν ἀνυψώσῃ σὲ ἱερώτατο μυστήριο[17]. Ἑπομένως ὁ Κύριος διδάσκει ὅτι εἶναι ἀδιανόητη ἡ σαρκικὴ σχέση ἐκτὸς τοῦ γάμου.
Στὸ ἱερὸ εὐαγγέλιο ἡ ἐκτὸς τοῦ γάμου σχέση κατονομάζεται ὡς πορνεία, ἀσχέτως ἂν γίνεται μὲ χρήματα ἢ «ἐξ ἀγάπης». Ὁ Κύριος ἀναφέρει «ὃς ἂν ἀπολύσῃ τὴν γυναίκα αὐτοῦ παρεκτὸς λόγου πορνείας, ποιεῖ αὐτὴν μοιχάσθαι»[18]. Ἐδῶ μὲ τὴ λέξη πορνεία χαρακτηρίζεται ἡ παράνομη σαρκικὴ σχέση, ἄσχετα ἂν γίνεται μὲ χρήματα ἢ ὄχι[19].
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἐπίσης λέγει: «Ὅλως ἀκούεται ἐν ὑμῖν πορνεία, καὶ τοιαύτη πορνεία, ἥτις οὐδὲ ἐν τοῖς ἔθνεσιν ὀνομάζεται, ὥστε γυναῖκά τινα τοῦ πατρὸς ἔχειν»[20]. Ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς συζοῦσε μὲ τὴν μητρυιά του καὶ σαφῶς ὁ δεσμὸς αὐτὸς δὲν ἦταν μὲ χρήματα ἀλλὰ «ἐξ ἀγάπης». Δὲν συζῇ κάποιος δίνοντας χρήματα! Ὅμως ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὀνομάζει αὐτὴ τὴ σχέση πορνεία!
Ὁ ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν Παῦλος ἀκόμη θεωρεῖ μόνη νόμιμη σχέση τὴν ἐντὸς τοῦ γάμου σχέση: «Λέγω δὲ τοῖς ἀγάμοις καὶ ταῖς χήραις, καλὸν αὐτοῖς ἐστιν ἐὰν μείνωσιν ὡς κἀγώ. Εἰ δὲ οὐκ ἐγκρατεύονται, γαμησάτωσαν», δηλαδὴ ἂς ἔλθουν σὲ κοινωνία γάμου. Ἑπομένως ἂν δὲν μποροῦν νὰ ἐπιβληθοῦν στὶς ὁρμὲς τῆς σάρκας, ἂς ἔρχονται σὲ κοινωνία γάμου. Ἆρα ὁ ἀπόστολος Παῦλος δὲν διανοεῖται τὴν εὔκολη λύση τῆς «ἐξ ἀγάπης» σχέσης γιὰ ὅσους δὲν μποροῦν νὰ ἐγκρατευτοῦν. Κάθε ἄλλη λύση εἶναι νεονικολαϊτκὸ ἐπινόημα καὶ κατασκεύασμα!
Οἱ ἱεροὶ κανόνες θεωροῦν κώλυμα ἱερωσύνης, δηλαδὴ βαριὰ ἁμαρτία τὴ σαρκικὴ σχέση κάποιου μὲ τὴν ἀρραβωνιαστικιά του[21], σὲ βαθμὸ μάλιστα ποὺ ἐὰν αὐτὸ συμβῇ, αὐτὸς ποὺ διέπραξε αὐτὴ τὴν ἁμαρτία ἐπ’ οὐδενὶ δὲν μπορεῖ νὰ εἰσέλθῃ στὶς τάξεις τῆς ἱερωσύνης. Καὶ ἐὰν κάποιοι παραβαίνουν τὴν ἐντολὴ αὐτή, ἀντιβαίνουν σὲ θεόπνευστους ἱεροὺς κανόνες τῆς Ἐκκλησίας, ὅπου δὲν χωρεῖ οἰκονομία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
_____________

[14] Ἡ λέξη πορνεία προέρχεται ἀπὸ τὸ ρῆμα πέρνημι, δηλαδὴ περνάω, ποὺ σημαίνει ἐξάγω πρὸς πώληση, δηλαδὴ πωλῶ. Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σσ. 20.
[15] Βλ. τὴ λέξη σώζω. Μόνο ὁ Κύριος μπορεῖ νὰ σώσῃ τὸν ἄνθρωπο. Ὅμως ὁ ἀπόστολος Παῦλος χρησιμοποιεῖ τὴν λέξη σώζω μὲ τὴ δευτερεύουσα ἔννοιά της: «Τοῖς πᾶσι γέγονα τὰ πάντα, ἵνα πάντως τινὰς σώσω». Γι’ αὐτὸ καὶ ἔχουμε στὴν λειτουργικὴ χρήση τὴν προσευχὴ πρὸς τὴν Παναγία «Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς».
[16] Βλ. τὸν δ΄ κανόνα τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου Νύσηης, ὁ ὁποῖος ἐπικυρώθηκε ἀπὸ τὴν Πενθέκτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδο καὶ ἑπομένως ἐκφράζει ἐπίσημα καὶ αὐθεντικὰ τὸ φρόνημα τῆς Ἐκκλησίας: «Τῶν δὲ δι’ ἐπιθυμίαν καὶ ἡδονὴν γινομένων ἁμαρτημάτων τοιαύτη ἐστὶν ἡ διαίρεσις. Τὸ μὲν γὰρ καλεῖται μοιχεία, τὸ δὲ πορνεία... διότι μία ἐστὶν ἡ νόμιμος συζυγία, καὶ γυναικὸς πρὸς ἄνδρα καὶ ἀνδρὸς πρὸς γυναῖκα... τῷ γὰρ ἀνθρώπῳ μία δέδοται παρὰ τοῦ Θεοῦ βοηθός, καὶ τῇ γυναικὶ μία ἐφήρμοσται κεφαλή... Πλὴν ἀλλ’ ἐπεὶ τοῖς ἀσθενεστέροις ἐγένετό τις παρὰ τῶν πατέρων συμπεριφορά, διεκρίθη τὸ πλημμέλημα τῇ γενικῇ διαιρέσει ταύτῃ, ὡς πορνείαν μὲν λέγεσθαι τὴν χωρὶς ἀδικίας ἑτέρου γινομένην τινὶ τῆς ἐπιθυμίας ἐκπλήρωσιν». Βλέπουμε ἐδῶ ὅτι κάθε τι ποὺ γίνεται ἐκτὸς τῆς «νομίμου συζυγίας», δηλαδὴ τοῦ μυστηρίου τοῦ γάμου, χαρακτηρίζεται σὰν πορνεία ἢ σὰν μοιχεία. Δὲν γίνεται καμιὰ διάκριση ἂν ἡ πράξη γίνεται ἀπὸ «ἀγάπη» ἢ μὲ χρήματα! Βλ. Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σσ. 21-22.
[17] Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σσ. 27-28.
[18] Ματθ., ε΄ 32.

No comments:

Post a Comment