Wednesday, February 25, 2015

"ΟΡΓΙΖΕΣΘΕ ΚΑΙ ΜΗ ΑΜΑΡΤΑΝΕΤΕ" Ο ΕΛΛΟΓΟΣ "ΘΥΜΟΣ"



"ΟΡΓΙΖΕΣΘΕ ΚΑΙ ΜΗ ΑΜΑΡΤΑΝΕΤΕ" 
Ο ΕΛΛΟΓΟΣ "ΘΥΜΟΣ"

Της Χριστούφαντου
=====

Ὁπωσδήποτε ὁ θυμός εἶναι κάτι κακό πού ἐπιβάλλεται νά τόν ἀπομακρύνουμε πρίν αὐτός μᾶς καταβάλει. Οἱ ἐπιπτώσεις του εἶναι καταστροφικές γιά τήν τήν πνευματική ὑγεία, ἀλλά ἀκόμη καί γιά τήν σωματική. Ὁ Χριστός μακαρίζει τούς πραεῖς. 

Ὑπάρχουν ὅμως καί περιπτώσεις πού, ὄχι ἁπλῶς ἐπιτρέπεται, ἀλλά ἐπιβάλλεται νά ὑπάρχει ὁ εὐλογημένος ἔλλογος "θυμός" γιά καθαρῶς πνευματικούς λόγους. «Ὀργίζεσθε καί μή ἁμαρτάνετε» (Ψαλμ. δ´, 5). 

Οἱ περιπτώσεις αὐτές εἶναι ὅταν θίγεται ἡ Ἀλήθεια, κινδυνεύει ἡ πίστις, καί ἀλλοιώνονται - διαστρέφονται τά δόγματα τῆς Πίστεως. Ὅταν ἡ ἁμαρτία γενικῶς κατακλύζει καί κατακυριεύει τά πάντα. Ἐκεῖ ὁ ἔλλογος "θυμός" ἀποτελεῖ ὑγιῆ κατά Θεόν ἀντίδραση. 

Ὁ Χριστός ἀπέκρουσε τόν Διάβολο στήν ἔρημο, ἐπετίμησε τόν Πέτρο, ὅταν φρονοῦσε τά τοῦ κόσμου καί πῆρε τό φραγγέλιο κατά τῶν ἐμπόρων στόν Ναό τοῦ Σολομῶντος. 

Αὐτή τήν τακτική ἐφαρμόζουν καί οἱ Ἅγιοι, μέ χαρακτηριστικό παράδειγμα τόν Ἅγιο Νικόλαο, ὅπου στήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο χαστούκησε τόν Ἄρειο καί, τελικῶς μέσα στήν φυλακή δέχθηκε τήν εὐλογία τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Θεοτόκου. 

Ἑπομένως, παρά τήν πραότητα πού κατά κανόνα χρειάζεται νά μᾶς διακρίνει, ἐπιβάλλεται σέ περιπτώσεις πού ἡ ἁμαρτία μᾶς ἐξωθεῖ στόν ἀντίθετο δρόμο τοῦ Χριστοῦ καί πού ἡ πίστη εἶναι τό κινδυνευόμενο, νά ἀφυπνιζόμαστε καί νά ἀντιδροῦμε κατά Θεόν.

Αὐτό ἀποτελεῖ καί ὁμολογία δική μας, ἀλλά καί ἀναγκαία τροχοπέδη στόν ὀλισθηρό κατήφορο πού βαδίζει ἡ κοινωνία μας. Ἄλλωστε, ἡ ἀντίδραση αὐτή εἶναι ὄχι μόνο χριστιανοπρεπής, ἀλλά καί ἐπιβλητέα, ἀφοῦ ὁ "θυμός" γίνεται ὄργανο ἐναντίον τοῦ ὁποιουδήποτε κακοῦ.

Ἑπομένως, τό «ὀργίζεσθε καί μή ἁμαρτάνετε» θά πρέπει νά καλλιεργηθεῖ βαθύτερα στήν συνείδησή μας. Αὐτό θά ἐπιφέρει τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ καί ἡ ζωή μας θά κινεῖται σέ πλαίσιο Ὀρθοδόξου χριστιανικῆς βιοτῆς. Ἄρα λοιπόν, εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεση νά ἔχουμε τόν ἔλλογο "θυμό", τό θετικό-ὑγιές νεῦρο τῆς ψυχῆς, ὥστε νά μποροῦμε νά λέμε θεοπρεπῶς καί ὄχι μέ ὑστερίες καί ἐμμονές, ναί στό καλό καί ὄχι στό κακό.

No comments:

Post a Comment