Saturday, January 3, 2015

Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΒΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΥΘΡΑΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ


Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΒΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΥΘΡΑΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Η Ρας Γαρίμπ είναι μικρή κι ασήμαντη αιγυπτιακή πόλη στα νότια του Σουέζ, στη δυτική όχθη του ομώνυμου κόλπου της Ερυθράς θάλασσας. 

Στη θαλάσσια περιοχή της πόλης, ενάμισυ χιλιόμετρο από την ακτή, κατά το Υπουργείο Πολιτισμού της Αιγύπτου, αρχαιολόγοι της ενάλιας αρχαιολογίας της Χώρας εντόπισαν πρόσφατα, σε έκταση 200 τετραγωνικών μέτρων περισσότερους από 400 ανθρώπινους σκελετούς, δυό αρχαία πολεμικά άρματα, εκατοντάδες όπλα, καθώς και τεμάχια από πανοπλίες. Οι αρχαιολόγοι που διεξάγουν τις εν λόγω έρευνες υπολογίζουν ότι στο χώρο αυτό υπάρχουν τα λείψανα πέντε χιλιάδων ανθρώπων. Στον υπό εξέταση χώρο δεν βρέθηκε κανένα ίχνος από ναυαγισμένα πλοία. Κατά τους υπολογισμούς των Αιγυπτίων αρχαιολόγων όλα όσα βρέθηκαν στο χώρο αυτό είναι του 14ου αιώνα π.Χ., τότε που βασίλευε στη Χώρα ο φαραώ Αχενατόν. 

Τα πιο πάνω ανακοίνωσε ο επικεφαλής της ομάδος των αρχαιολόγων Καθηγητής  Αμπτέλ Μοχάμετ Γκαρέρ. Στο βιβλίο της Εξόδου, κεφάλαιο 14, αναφέρεται εν εκτάσει η εξόδος των Εβραίων από την Αίγυπτο, υπό την αρχηγία του προφήτη Μωυσή. Στο εν λόγω βιβλίο περιγράφεται με πλείστες όσες λεπτομέρειες το φοβερό θαύμα της διάσωσης των Εβραίων από τη μανία του φαραώ, που τους καταδίωκε με το στρατό του. Ο Μωυσής, με θεική εντολή, κτυπά με το ραβδί του την Ερυθρά θάλασσα, που σχίζεται στη μέση και δημιουργείται ένας διάδρομος μεσα στα νερά, που στέκουν, λες και είναι τοίχος και οι Εβραίοι, ένα περίπου εκατομμύριο άτομα, περνούν πεζή μέσα απ’ αυτόν και διασώζονται στην αντίπερα όχθη. Ο αιγυπτιακός στρατός τους ακολουθεί στον παράξενο αυτό διάδρομο. Οταν όλοι οι Εβραίοι διασώθηκαν στην απέναντι όχθη, ο Προφήτης ξανακτυπά με το ραβδί του τη θάλασσα κι αυτή καλύπτει σ’ ένα υδατόστρωτο τάφο τους στρατιώτες του φαραώ. 

Η πίστη στα θαυμαστά γεγονότα της Εξόδου και ολόκληρης της Αγίας Γραφής γενικότερα δεν χρειάζεται την αρωγή της Αρχαιολογίας για να σταθεί όρθια. Της αρκεί η αξιοπιστία των ιερών συγγραφέων, που έγραψαν με τη δύναμη και το φωτισμό του Παναγίου Πνεύματος. Ομως δεν πρέπει να φτάνουμε στο άλλο άκρο. Αποδεχόμαστε τα πορίσματα της ανθρώπινης γνώσης (αυτό είναι η Επιστήμη) χωρίς να θεοποιούμε μια δύναμη, που είναι, στο κάτω κάτω της γραφής δώρο του Θεού στον άνθρωπο. Φυσικά οι άπιστοι δεν θα σπεύσουν τώρα να γίνουν πιστοί και να δοξολογήσουν το Θεό. Αλλού είναι το πρόβλημά τους. Ομως οι πιστοί έχουν ακόμη ένα όπλο στα χέρια  τους όταν αντιμετωπίζουν το χαρακτηρισμό της Ιεράς Ιστορίας ως “μυθολογίας των Εβραίων”.

1 comment:

  1. Η αρχαιολογία ούτε αποδεικνύει ούτε απορρίπτει τη Βίβλο. Πρόκειται για δύο διαφορετικούς τομείς με διαφορετικές προϋποθέσεις, μεθοδολογία και τρόπο μελέτης. Η βιβλική αρχαιολογία δεν αποτελούσε τότε κλάδο της αρχαιολογίας και φυσικά δεν υφίσταται ούτε και σήμερα ως μάθημα στα τμήματα Αρχαιολογίας των Φιλοσοφικών σχολών της χώρας μας. Δεν αποτελεί επίσης ξεχωριστό αντικείμενο στα αντίστοιχα τμήματα Αρχαιολογίας των πανεπιστημίων της Ευρώπης. Είναι όμως γεγονός ότι τα ευρήματα των αρχαιολογικών ανασκαφών στις περιοχές της Βίβλου συνδέονται άμεσα με τα ιστορικά στοιχεία τα οποία περιέχονται στις διηγήσεις της. Έτσι, η βιβλική αρχαιολογία είναι στην ουσία μία ακόμη ειδίκευση στο ευρύτερο γνωστικό αντικείμενο των σπουδών της Εγγύς Ανατολής.

    ReplyDelete