Thursday, December 25, 2014

ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ



ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
======

Τα γεγονότα των Χριστουγέννων περιγράφουν δύο ευαγγελιστές: ο Ματθαίος και ο Λουκάς. Οι δύο ευαγγελιστές δεν περιγράφουν τα ίδια ακριβώς γεγονότα, ούτε αντιγράφει ο ένας τον άλλο. Μια προσεκτική μάλιστα μελέτη των δύο διηγήσεων εγείρει και διάφορα ερωτήματα. Ας αποπειραθούμε να τοποθετήσουμε τα γεγονότα αυτά σε μια σειρά. 

Ξεκινάμε με τον Λουκά. Μας πληροφορεί ότι η Θεοτόκος και ο Ιωσήφ κατοικούσαν στη Ναζαρέτ της Γαλιλαίας και την αιτία που πήγαν στη Βηθλεέμ, που δεν είναι άλλη από το διάταγμα του Ρωμαίου αυτοκράτορα για απογραφή των υπηκόων του στον τόπο καταγωγής τους. Ο ίδιος ευαγγελιστής μας αναφέρει την γέννηση του Θεανθρώπου, την αγγελοφάνεια στους ποιμένες που αγρυπνούσαν κοντά στη Βηθλεέμ και την επακολουθήσασα προσκύνηση των ποιμενων. Ακολούθως ο Λουκάς μας διηγείται την περιτομή του Χριστού 8 μέρες μετά, και συνεχίζει τη διήγησή του με αναφορά στην Υπαπαντή του Χριστού 40 μέρες μετά τη γέννησή Του. Αν και δεν αναφέρεται από τον Ευαγγελιστή είναι φανερό ότι κατά τη διάρκεια των 40 αυτών ημερών η Θεοτόκος, το Θείο Βρέφος και ο δίκαιος Ιωσήφ έμεναν σε κάποιο σπίτι στη Βηθλεέμ, αφού είχαν αναχωρήσει όλοι εκείνοι που είχαν έλθει για την απογραφή. Γιατί δεν πήγαν στη Ναζαρέτ; Αφενός μεν η απόσταση ήταν πορεία 4 ημερών κι από την άλλη ο Ιωσήφ, μετά όλα αυτά τα  θαυμαστά γεγονότα είχε αποφασίσει να εγκατασταθεί εκεί μόνιμα. Ισως και να διέθετε και κάποια περιουσία, αφού ήταν από τη γενιά του Δαυίδ. 

Ο ευαγγελιστής Ματθαίος μας διηγείται ότι στη Βηθλεέμ, ενάμισυ με δυο χρόνια μετά, σε κάποιο σπίτι η Θεοτόκος, το Θείο Βρέφος κι ο Ιωσήφ δέκτηκαν την προσκύνηση των Μάγων εξ ανατολών. Ακολουθεί, κατά τη διήγηση του Ματθαίου, η σφαγή των νηπίων και η φυγή στην Αίγυπτο, απ’ όπου η Θεοτόκος, το Θείο Βρέφος και ο Ιωσήφ επιστρέφουν όταν πεθαίνει ο Ηρώδης, μετά από πληροφορία από άγγελο. Τελικά ο Ιωσήφ φοβούμενος τον Αρχέλαο, το διάδοχο του Ηρώδη, δεν επιστρέφει στη Βηθλεέμ, όπως σχεδίαζε, αλλά για λόγους ασφαλείας στη Ναζαρέτ. 

Επομένως δεν υπάρχει αντίφαση στις διηγήσεις των δύο Ευαγγελιστών. Πάνω σ’ αυτό το πρόβλημα είχε ενδιατρίψει κατά τα φοιτητικά του χρόνια ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος δίνοντας τις απαντήσεις τις οποίες περιγράψαμε πιο πάνω. 

No comments:

Post a Comment