Wednesday, September 24, 2014

ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΤΑΤΟΥ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΣΟΒΑΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΗΣΥΧΙΑ



ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΤΑΤΟΥ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΣΟΒΑΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΗΣΥΧΙΑ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Διαβάσαμε, στο Αmen.gr, το ακόλουθο απόσπασμα από Δήλωση του Παναγιότατου μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψής του στη Θράκη:

“Μᾶς ἠρώτησε κάποιος, κατὰ τρόπον προκλητικόν, πρό τινων ἐτῶν: Παναγιώτατε, ἔχετε τὴν Διασποράν. Διατὶ θέλετε καὶ τὰς Νέας Χώρας; Καὶ ἀπηντήσαμεν ἀμέσως καὶ εὐθέως: Διότι μᾶς ἀνήκουν. Ἀνήκουν εἰς τὴν Μητέρα σας μαρτυρικὴν Ἐκκλησίαν, ἡ ὁποία ἔδωσε τὸ αἷμα της δι᾿ αὐτάς, διὰ νὰ μείνουν ἐπαρχίαι Ἑλληνικαί˙ τὰς ἐπροστάτευσε κατὰ τὸν Μακεδονικὸν ἀγῶνα καὶ πάντοτε, διαχρονικῶς. Ἀποτελοῦν ἀναπόσπαστον τμῆμα τῆς πνευματικῆς καὶ κανονικῆς δικαιοδοσίας τῆς Ἐκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως. Ἡ σχέσις μας δὲν εἶναι ποσῶς ἐθιμοτυπική, εἶναι πολλῷ μᾶλλον εὐχαριστιακή, λειτουργική.

Οἱ ποιμενάρχαι τῶν Μητροπόλεων τούτων εἶναι προσφιλεῖς ἀδελφοὶ Ἱεράρχαι τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ἐνῷ συμμετέχουν εἰς τὴν διοίκησιν τῆς Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τὴν ὁποίαν αἱ Ἱεραὶ Μητροπόλεις των συναποτελοῦν ὁμοῦ μετ᾿ ἐκείνων τῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, συμφώνως καὶ πρὸς τὸν Καταστατικὸν Χάρτην αὐτῆς.

Προτρεπόμεθα καὶ παρακαλοῦμεν ἀδελφικῶς ὅπως οἱ Ἱερώτατοι Ἱεράρχαι οὗτοι ἔχωσι πλήρη συνείδησιν τοῦ γεγονότος ὅτι ἀνήκουν δικαιωματικῶς εἰς τὴν Ἱεραρχίαν τῆς πρωτοθρόνου Ἐκκλησίας τῆς Κωνσταντινουπόλεως, τοῦθ᾿ ὅπερ ἀποτελεῖ δι᾿ αὐτοὺς ὑψίστην τιμὴν καὶ τοῦτ᾿ αὐτὸ προνόμιον, τὸ ὁποῖον πολλοὶ θὰ ἐζήλευον.

Ἀπὸ τῆς ἄλλης πλευρᾶς, εἰς οὐδένα ἐπιτρέπομεν νὰ ἀμφισβητήσῃ τὰ ἀπὸ αἰώνων ἀπαράγραπτα δικαιώματα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου ἐπὶ τῶν περί ὧν πρόκειται Μητροπόλεων, αἱ ὁποῖαι ἀποτελοῦν τὴν ἐνδοχώραν αὐτοῦ, ἰδιαιτέρως μετὰ τὴν ἀπογύμνωσίν του ἀπὸ τὰς ἐπαρχίας του ἐν ἀνατολικῇ Θρᾴκῃ καὶ Μικρᾷ Ἀσίᾳ (πάντως, οὐχὶ ἐξ ὑπαιτιότητος τῆς Μητρὸς Ἐκκλησίας).

Πρὸς οὐδένα ἀντιδικοῦμεν. Ἀλλὰ καὶ δὲν πρόκειται νὰ ἀπεμπολήσωμεν ποτὲ τὰ δικαιώματα τῆς Μητρὸς Ἐκκλησίας ἐπὶ τῶν Ἱερῶν αὐτῆς Μητροπόλεων ἐδῶ εἰς τὴν ἁγιοτόκον Θρᾴκην, τὴν ἀναμφισβητήτως Ἑλληνικὴν καὶ αἱματοβαμμένην Μακεδονίαν, τὴν ὑψηλόφρονα Ἤπειρον καὶ τὰς ἐρατεινὰς νήσους τοῦ Ἀρχιπελάγους, διότι τὸ ἀντίθετον θὰ ἦτο προδοσία τῆς ἱστορίας τῆς πίστεως καὶ τοῦ Γένους.

Ἂς σεβασθοῦμε ὅλοι τὴν Μητέρα μας Ἐκκλησίαν. Ἡ ὁποία ἀγωνίζεται κενωτικῶς, διακονεῖ, προσφέρει, συμβάλλει εἰς τὴν ἑνότητα τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ τὸν διάλογον συμφιλιώσεως καὶ συνεργασίας μετὰ τῶν μὴ Ὀρθοδόξων, διὰ τὴν εἰρήνην τοῦ κόσμου, διὰ τὴν δόξαν τοῦ Θεοῦ.

Ἔρρωσθε ἐν Κυρίῳ!

Σᾶς εὐχαριστοῦμεν εὐγνωμόνως καὶ σᾶς εὐλογοῦμεν πατρικῶς, ὡς ὁ Πατριάρχης τοῦ Γένους.”

Προκαλούν σοβαρό προβληματισμό και βαθιά ανησυχία οι δηλώσεις του Παναγιότατου καταρχήν για τη χρονική στιγμή που επέλεξε να τις κάνει, αλλά και επειδή αυτά που είπε, όχι μόνον θεωρούνται αυτονόητα από όλους ανεξαίρετα, αλλά και είναι κατοχυρωμένα στο Σύνταγμα.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης έγινε δεκτός με πολλή χαρά και με μεγάλες τιμές στη Θράκη ακριβώς επειδή όλοι τον αναγνωρίζουν και τον σέβονται ως τον Πατριάρχη του Γένους μας.

Επομένως γιατί ο Παναγιότατος αναφέρεται στο θέμα λες και υπάρχει κάποιος στη Θράκη ή αλλού που διαμφισβητεί τη σχέση των Νέων Χωρών με το Οικουμενικό Πατριαρχείο;

Θα κατανοούσαμε πλήρως τις δηλώσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη αν ζούσαμε την εποχή που ο μακαριστός Χριστόδουλος διαμφισβήτησε αυτή τη σχέση και επιδίωξε να μεταβάλει το καθεστώς των Νέων Χωρών.

Αλλά τώρα; Γιατί αναφέρεται στο θέμα;

Το μόνο που επισκίασε τις σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου ήταν η πρόσφατη σύγκρουση στα παρασκήνια  μεταξύ του Πατριάρχη Βαρθολομαίου και του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου για την εκλογή νέου Μητροπολίτη Ιωαννίνων.

Αλλά αυτή η σύγκρουση θεωρήσαμε ότι έληξε. 

Σε κάθε περίπτωση δεν συνιστούσε προσπάθεια διασάλευσης της σχέσης του Οικουμενικού Πατριαρχείου με τις Μητροπόλεις των Νέων Χωρών, αλλά διαφορά απόψεων ως προς το πρόσωπο που θα έπρεπε να εκλεγεί στη Μητρόπολη Ιωαννίνων.

Γιατί, λοιπόν, ο Παναγιότατος έκανε αυτές τις δηλώσεις, που προκαλούν, ως εικός, βαθιά ανησυχία στο πλήρωμα της Εκκλησίας; 

No comments:

Post a Comment