Saturday, August 16, 2014

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ», ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΗΓΟΥΜΕΝΟ ΕΦΡΑΙΜ, ΝΑ ΑΝΑΣΚΕΥΑΣΕΙ ΤΗΝ ΠΛΑΝΗ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΒΛΩΣΕΙΣ



ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ», ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΗΓΟΥΜΕΝΟ ΕΦΡΑΙΜ, ΝΑ ΑΝΑΣΚΕΥΑΣΕΙ ΤΗΝ ΠΛΑΝΗ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΒΛΩΣΕΙΣ

Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=======

Πριν λίγες μέρες  στο ιστολόγιο Romfea.gr, σε ρεπορτάζ του Αιμίλιου Πολυγένη, αναφέρθηκε ότι  ο Ηγούμενος της Μονής Βατοπαιδίου Αρχιμανδρίτης Εφραίμ, με επιστολή του σε φεστιβάλ για τη ζωή, σημείωνε ότι «Οι Ορθόδοξοι πρέπει να αναλάβουν ενεργό δράση κατά των αμβλώσεων».  Η επιστολή αυτή απευθυνόταν στους συμμετέχοντες στο Διεθνές Φεστιβάλ «ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ», που πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα από 11 έως 13 Αυγούστου 2014.

Θα ήταν πιστεύω από μέρους μου αποτέλεσμα εμμονής, οποιαδήποτε επακόλουθη συνειρμική αναφορά στην επιστολή, για την κακοδοξία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, περί του μη εφάμαρτου των αμβλώσεων πριν τον τρίτο μήνα της κύησης.  Θεωρώ ότι ορθώς τοποθετήθηκε ο Ηγούμενος της Μονής Βατοπαιδίου Αρχιμανδρίτης Εφραίμ, στο θέμα των αμβλώσεων, αν εξαιρέσει κανείς την ατυχέστατη  η υπόδειξη του, «Η Εκκλησία (στο θέμα των αμβλώσεων) θα μπορούσε να κάνει κάτι καλύτερο πάνω στο θέμα, σε επίπεδο όπως οι Ρωμαιοκαθολικοί».

Όμως στον απόηχο των δηλώσεων αυτών, (μετά την επιστολή αυτή που απευθυνόταν στους συμμετέχοντες στο Διεθνές Φεστιβάλ «ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ»), ήταν μια ευκαιρία τον Ηγούμενο Εφραίμ, να ανασκευάσει (με ξεχωριστή δήλωση) τις πλανεμένες απόψεις του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού,  στο θέμα των εκτρώσεων για το κυοφορούμενο έμβρυο, πριν τον τρίτο μήνα της κυήσεως, με βάση το ηχητικό ντοκουμέντο, που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο,  όπου γίνεται αναφορά στο θέμα των εκτρώσεων, διακρίνοντας το έμβρυο σε «εξεικονισμένον και μη», με αποτέλεσμα να μη θεωρεί φόνο την έκτρωση εμβρύου «μη εξεικονισμένου».  Κατά τον γέροντα Ιωσήφ τον Βατοπαιδινό, η διάκριση γίνεται ανάμεσα σε ζων έμβρυον και έμψυχον.  Θεωρεί ότι το έμβρυο αποκτά ψυχή μετά τον τρίτο μήνα, καθώς επίσης και το  ότι δεν είναι φόνος η έκτρωση που γίνεται πριν τον τρίτο μήνα,  πλάνη την οποίαν είχε και  ο Θωμάς Ακινάτης.  Επιπρόσθετα με αυτό «ισχυροποίησε» τη θέση του λέγοντας, ότι η Εκκλησία δεν έχει πάρει θέση στο θέμα τούτο.

Ο πλούτος της Αγιοπατερικής μας διδασκαλίας, καταδεικνύει την Ορθόδοξη θέση:

«Άμα δε το σώμα και η ψυχή πέπλασται, ου το μεν πρώτον, το δε ύστερον» αναφέρει ο Άγιος  Ιωάννης ο  Δαμασκηνός

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, στις  7/6/2001  σε ανακοίνωσή της αναφέρει «Η Εκκλησία πιστεύει ότι το έμβρυο από τη στιγμή της συλλήψεως είναι πρόσωπο και εικόνα του Θεού και έχει δικαίωμα στη ζωή, το οποίο κανείς δεν μπορεί να του το αφαιρέσει».

«Εκμεμορφωμένου και ανεξεικονίστου παρ’ ημίν ουκ έστιν» λέγει ο Άγιος Βασίλειος.

Ο Β΄ Κανών του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου (Περί της φθειράσης κατ’ επιτήδευσιν το έμβρυον), εις την προς Αμφιλόχιον Ικονίου Επιστολή Κανονική Α, αναφέρει «Η φθείρασα κατ’επιτήδευσιν, φόνου δίκην επέχει.  Ακριβολογία δε εκμεμορφωμένου και ανεξεικονίστου παρ’ημίν ουκ έστιν».

Η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδος, για το θέμα τούτο, επικύρωσε τον Β΄ Κανόνα του Αγίου Βασιλείου.

Ο Άγιος  Γρηγόριος Νύσσης στο σύγγραμμά του «Εξήγησις του Άσματος των Ασμάτων», Λόγος Ζ΄.  Σαφώς δεν προηγείται το σώμα της ψυχής, αλλ’ η ψυχή γίνεται «ομοχρόνως» με το σώμα.  Είναι χαρακτηρισική η ρήση του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης,  με το ομοχρόνως να επεξηγεί πλήρως ότι «άμα το σώμα και  η ψυχή». 

«Ούτε γαρ σώμα προ της ψυχής αφίστατο, ούτε ψυχή προ του σώματος» αναφέρει ο Άγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης, P.G. 89,724. 

«Την ψυχήν ούτε γαρ προυφίσταται του σώματος, ούτε μεθυφίσταται.  Αλλ’ άμα τη τούτου γενέσει κτίζεται και αυτή»  ομιλλεί ο Άγιος Ιωάννης ο  Σιναΐτης (Κλίμαξ, Λόγος Κστ΄). 

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς  στα Εκατόν Πεντήκοντα Κεφάλαια (Συγγράμματα Τόμος Ε΄)  αναφέρει  «Η μέντοι ψυχή συνέχουσα το σώμα, ω και συνεκτίσθη, πανταχού του σώματος εστίν… »

Το αναφερόμενο στην  Ανακοίνωση Μονής Βατοπαιδίου «Προσπαθούν να παρουσιάσουν το γέροντά μας ως κακόδοξο», καταδεικνύει εμμέσως πλην σαφώς ότι ο πρεσβεύων την πλάνη αυτή, ως τέτοιος χαρακτηρίζεται.  Οι αόριστες και ανυπόστατες εκφράσεις αμφισβήτησης του ηχητικού ντοκουμέντου που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, συνοδεύονται από πλήθος απαράδεκτων ύβρεων. Με την τεχνολογία σήμερα μπορεί να διαπιστωθεί  η αξιοπιστία και αυθεντικότητα του ηχητικού ντοκουμέντου.  Μια ανασκευή της κακοδοξίας του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, από μέρους του Ηγουμένου της Μονής Βατοπαιδίου Αρχιμανδρίτη  Εφραίμ, θεωρώ πως είναι επιβεβλημένη.  

No comments:

Post a Comment