Sunday, July 6, 2014

ΤΑ "ΟΡΑΜΑΤΑ" ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ ΥΠΟ ΤΟ ΦΩΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΑΓΙΩΝ ΜΟΡΦΩΝ



Ο ΑΥΤΟΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ, ΟΤΙ ΤΟΥ ΔΟΘΗΚΕ Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΕΩΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ, ΤΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΑ, ΤΑ ΠΑΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΛΛΟΝΤΑ

Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
==========

Ο ταπεινός Γέροντας Εφραίμ ο Κατουνακιώτης, έλεγε «ο άνθρωπος όσο σοφός και να είναι, να συμβουλεύεται και λιγάκι. Δεν είμαστε εμείς θεοδίδακτοι».  Και ερωτούσε διδάσκοντας ο ταπεινός αυτός ησυχαστής «μπορείς να πάρεις πληροφορίαν από τον Θεο;  Α, να ρωτήσουμε και κάναν άλλονε.  Να ρωτήσουμε, να συμβουλευτούμε. Ε, δεν έχεις κανέναν καλύτερό σου;» Ο Άγιος Βασίλειος λέγει «δυσθήρατος εστίν ο της αληθείας λόγος».

Στο απομαγνητοφωνημένο κείμενο, από το διαδίκυο του Γεωργίου Κ. Τασούδη «Ο μακαριστός γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός  1921 - 2009» (Αλεξανδρούπολη 2013) σε μορφή pdf  ομιλεί περί θεόσδοτου θεολογικού χαρίσματος.  Αναφέρει ο γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός, «Όταν λοιπόν κτίστηκε το σημερινό Βατοπαίδι τότε πάω στο Χριστό και λέω πάλι θα σ’ ενοχλήσω, σου ζήτησα κάτι και μου έδωσες παραπάνω από ότι χρειάζεται.  Τώρα τι θα κάνω εγώ σ’ αυτή την πολιτεία.  Από γράμματα δεν ξέρω, δεν τελείωσα την Τρίτη Δημοτικού.  Λοιπόν και μου μιλάει ο Χριστός από εκεί (δείχνοντας τον ουρανό) και μου λέει: ‘’γιατί ξεχνάς την Πεντηκοστή;’’  Φοβήθηκα εγώ γιατί λέω ‘’που ξέρω εγώ που την πουλάν αυτή για να πάω να τη βρω, την Πεντηκοστή’’.  ‘’Πού πουλιέται αυτό το κειμήλιο’’ και απορούσα».  Ομολογώ όταν τα διάβασα αυτά τα εισαγωγικά στοιχεία δεν με ανέπαυσαν.  Τα θεώρησα ως ταπεινολογικά καμώματα,  χωρίς να έχω πρόθεση να χαρακτηρίσω τον άνθρωπο.  Αλήθεια όταν έχεις μπροστά σου τον Κύριο της Δόξης, και σου λέει «μη ξεχνάς την Πεντηκοστή», δεν μονολογείς με αυτό τον τρόπο , λέγοντας «Φοβήθηκα εγώ γιατί λέω ‘’ που ξέρω εγώ που την πουλάν αυτή για να πάω να τη βρω, την Πεντηκοστή’’.  ‘‘Πού πουλιέται αυτό το κειμήλιο’’ και απορούσα».   Ποσώς δεν με ανέπαυσε αυτό το «πού την πουλάν» ή το «πού πουλιέται αυτό το κειμήλιο».

Δεν θα σχολιάσω το «ρηματικό κάμωμα» με το ρήμα πουλώ για την ημέρα της «επιδημίας του Αγίου Πνεύματος», μήτε τη λέξη «κειμήλιο» για την Πεντηκοστή. Χωρίς λόγο εκ περισσού θα προχωρήσω στην ουσία, εκεί όπου ομιλεί περί θεόσδοτου θεολογικού χαρίσματος.

Και συνεχίζει λοιπόν ο γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός «κι έλεγα πάλι ‘’αφού το λέει ο Θεός δεν γίνονται λάθη’’  και περίμενα πως θα είναι αυτό.  Και μια μέρα, όπως καθόμουν κι είχα αυτήν την απορία, εκατέβηκεν ο Γέροντάς μου από τον ουρανό και στάθηκε  δίπλα μ’ έναν άλλο γεροντάκο που είμαστε γνωστοί.  Μου έδωσε μια πλάκα άσπρη λέει ‘’πάρτη αυτή και φρούρα’’ λέω τι να το κάνω;’’  ‘’πάρε το, πάρε το’’.  Αφού το πήρα, τι να το κάνω εγώ, το έβαλα μέσα στον κόρφο μου και μόλις το έβαλα μέσα στον κόρφο μου…άνοιξε  (ο νους)  κι άρχισε η θεολογία που όλα τα μυστήρια της δημιουργίας των όντων, τα παρελθόντα, τα παρόντα και τα μέλλοντα.  Αλλά η αξιοπρέπειά σας μας αναγκάζει και τα λέμε αυτά για να έχετε θάρρος στη ζωή σας, να μην απογοητεύεστε, να μην αποθαρρύνεστε».

«Δέον λοιπόν εστί», όχι η αξιοπρέπεια αυτών που τον ανάγκασε να τα λέγει αυτά, που και υπερβαλλόντως καθημέραν διαδίδονται, αλλά την άλλη αξιοπρέπεια του Ορθοδόξου ήθους που διδαχθήκαμε από τον Γέροντα Παΐσιο, να εφαρμόσουν για να σταματήσουν με υπερβολές να διαδίδουν ταυτόχρονα το «οξύμωρο» που πληγώνει δηλαδή την «θεοδίδακτη θεολογία» και τις πλάνες  περί «πληρώσεως της ενοχής», της «συζυγίας που συνεχίζεται στην αιωνιότητα» κλπ. Η «παραεκκλησιαστική» φυσικά ιδιοτέλεια και η προσωποληψία που παρεισέφρησε, ως μη ώφειλε, καθιστά την πειθώ δύσκολη.  Καταλαμβαίνω «το σφάλλειν ανθρώπινον» (errare human est), όμως αυτοί προχώρησαν και ενθουσιαστικά αλλοτρόπως βοούν, το του Λατίνου ποιητή Οράτιου «υπέροχα λάθος» (splendide mendax).

Ο Γέροντας Παΐσιος  διηγείται «Ένα βράδυ στην Μονή Στομίου, μετά το Απόδειπνο, έλεγα την ευχή στο κελί καθισμένος σε σκαμνί.  Ξαφνικά ένα δυνατό φως γέμισε το κελί.  Η οροφή εξαφανίστηκε, άνοιξε η σκεπή και φάνηκε μια στήλη φωτός που έφτανε μέχρι τον ουρανό.  Στην κορυφή αυτής της φωτεινής στήλης φαινόταν το πρόσωπο ενός ξανθού νέου, με μακρά μαλλιά και γένια, που έμοιαζε με τον Χριστό.  Επειδή έβλεπα το μισό πρόσωπό του, σηκώθηκα από το σκαμνί, για να το δω ολόκληρο.  Τότε άκουσα μέσα μου μια φωνή: ‘’Αξιώθηκες να δεις  τον Χριστό’’.  ‘’Και ποιος είμαι εγώ ο ανάξιος να δω τον Χριστό;’’  είπα και  έκανα τον σταυρό μου.  Αμέσως το φως και ο δήθεν Χριστός χάθηκαν και είδα ότι η οροφή βρισκόταν στη θέση της».  Ο σχολιασμός θεωρώ ότι είναι περιττός για τον γέροντα Ιωσήφ Βατοπαιδινό, που ισχυρίζεται ότι του δόθηκε «η θεολογία να γνωρίσει όλα  τα μυστήρια της δημιουργίας των όντων, τα παρελθόντα, τα παρόντα και τα μέλλοντα».  «Προσοχή στα οράματα»,  συμβούλευε το ταπεινός Γέροντας της Παναγούδας.

Σε  βίντεο επίσης, που έχει αναρτηθεί στο διαδύκτιο και τιτλοφορείται «Ι. Μ.Μ. Βατοπαιδίου - Γέρων Ιωσήφ και προβλήθηκε στην εκπομπή ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ του Καναλιού 4Ε» λέγει ότι «ο  ίδιος ο Θεός Λόγος μας έβαλεν μέσα εις τον δρόμον της Πατερικής ορολογίας.  Δεν αρνούμαι τίποτα, μας έδωσεν την ικανότηταν να γράψωμεν με λεπτομέρειαν όλην την Πατερικήν ορολογίαν… ».      

Εις την Πεντηκοστή οι Απόστολοι εφθέγγοντο «ετέραις γλώσσαις» και όχι «ετέραις διδασκαλίαις». Το Πνεύμα το Άγιον που «αγραμμάτους σοφίαν εδίδαξεν», ακριβείς «θεολόγους ανέδειξεν». «Η  θεοδίδακτος θεολογία εις αληθή θεολογία άγει». 

«Όρος γαρ εστίν άναντες ως αληθώς δυσπρόσιτον η Θεολογία» λέγει ο Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης (PG. 44,373), δηλαδή απότομα ανηφορικό (άναντες).  Τα «ακρόβραχα» των δογματικών και άλλων λαθών, του εν λόγω γέροντος, δυσκολεύουν έτι περισσότερο τούτο το ανέβασμα.   Πώς είναι δυνατόν να ισχυρίζεται κάποιος ότι έχει θεοδίδακτη θεολογία και να διδάσκει και πλάνες;  Είναι όντως πολύ επικίνδυνο να ισχυρίζεται κάποιος ότι έχει θεόσδοτο θεολογικό χάρισμα και να διδάσκει και κακοδοξίες.  Ο Άγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης αναφέρει σχετικά «επικίνδυνον εστίν ου μόνον τοις αγνοούσιν, αλλά και τοις επισταμένοις το περί πίστεως λαλείν» (Αγίου Αναστασίου Σιναΐτου, PG. 89,768).

9 comments:

  1. Έχω μια απορία.
    Μπορεί να μου εξηγήσει ένας φυσιολογικός άνθρωπος
    γιατί τόσοι σύγχρονοι γέροντες που γνωρίσαμε και αγαπήσαμε
    δεν είχε κανένας την παραμικρή ιδέα για τον εαυτό του;
    Ψέματα.
    Έχω κι άλλες απορίες.
    Γιατί ενοχλούνται κάποιοι, επειδή πάρα πολλοί άνθρωποι, για πολλούς λόγους, δεν αισθάνονται ως άγιο το μακαριστό μοναχό Ιωσήφ;
    Εγώ προσωπικά δεν άκουσα ποτέ κανέναν να αμφισβητεί την αγιότητα του Γέροντα Πορφύριου.
    Ούτε κανένας αμφισβήτησε την αγιότητα του Αμφιλόχιου Μακρή,
    του Φιλόθεου Ζερβάκου, του Παισίου, του Ιακώβου του Τσαλίκη,
    του Εφραίμ του Κατουνακιώτη…
    Γιατί τόσοι πολλοί ιερείς και αρχιερείς στην Ελλάδα και στην Κύπρο
    ενώ γνωρίζουν το βίο και την πολιτεία του μοναχού Ιωσήφ,
    τολμούν και σιωπούν ή καλύτερα φοβούνται να μιλήσουν;
    Θα πω κάτι τελευταίο και επειδή είμαι σίγουρος πως πολλοί πατριώτες μου Κύπριοι διαβάζουν το ιστολόγιο αυτό θα ήθελα πιο πολύ να αναφερθώ σε αυτούς.
    Αδέλφια μου Έλληνες της Κύπρου που έχουμε την ευλογία το νησί μας να ονομάζεται και νήσος των αγίων, δεν είναι εμείς ο απλός λαός του θεού που για 2000 χρόνια "αναγκάζουμε" την Εκκλησία να ανακηρύξει κάποιον άγιο επειδή στη συνείδησή μας ήτανε και η ζωή του άγια και τα έργα του και τα λόγια του;
    Αν έτσι έχουν τα πράγματα και τα λόγια μου δεν απέχουν από την αλήθεια
    τότε εμείς ο λαός, με σύνεση, προσευχή και αγάπη για την αγία μας Εκκλησία, θα "αναγκάσουμε" Συνόδους και Πατριαρχεία να σφραγίσουν απλά με μια βούλα ότι εμείς μέσα σε βάθος χρόνου μέσα από ορατά σημεία, διακρίναμε ότι είναι άγιο.
    Είμαι ένας Κύπριος που γνώρισα το γέροντα Ιωσήφ.
    Στη δική μου συνείδηση δεν ήτανε άγιος.
    Μπορεί να κάνω λάθος όμως.
    Θα δείξει ο χρόνος.

    ReplyDelete
  2. Αλίμονόν μας αν Αγιος ήταν αυτό που ενσάρκωσε ο Γ. Ιωσήφ.

    ReplyDelete
  3. Τρις αλίμονο αν αυτό που ενσάρκωσε ο Γ. Ιωσήφ κάποιοι μας πιέσουν να το αποδεχτούμε ως άγιο

    ReplyDelete
  4. Ακριβώς. Πού ξανακούστηκε να εκβιάζουμε το θέλημα του Θεό για το ποιος είναι άγιος και ποιος δεν είναι ή να κάνουμε φτιαχτά πράγματα για να σφετεριστούμε την κρίση του Θεού.

    ReplyDelete
  5. Ξανακούστηκε να μην θέλουν κάποιοι ν' ανακηρυχθεί κάποιος άγιος.
    Όπως στην περίπτωση του Αγίου Νεκταρίου.
    Όμως ο θεός που δεν κοιμάται αλλά αγρυπνεί φρόντισε ο Πατριάρχης Αθηναγόρας να προσκυνήσει αυτόν που αρχικά δεν θεωρούσε άγιο.
    Κύριε Τελεβάντο δεν έχω αμφιβολία ότι θα μιλήσει ο θεός στο τέλος της ημέρας.
    Και έχω την αίσθηση ότι με την αγιοκατάταξη των σύγχρονων μορφών που όλοι αγαπήσαμε όπως τα ονόματα που έγραψα στο πρώτο μου σχόλιο, θα υπάρχει ξεκάθαρο πλέον σε όλους ότι οι εκπτώσεις είναι μόνο για τα καταστήματα λόγω κρίσης. Η αγιότητα δεν σηκώνει εκπτώσεις λόγω διάκρισης.

    ReplyDelete
  6. Πολύ ορθές παρατηρήσεις. Ευχαριστώ προπαντός για την πληροφορία ότι ο Αθηναγόρας δεν ήθελε την αγιοκατάταξη του Αγίου Νεκταρίου κάτι που δεν γνώριζα.

    ReplyDelete
  7. Λιγη τσιπα δεν εχετε πια;;; Μεγαλη ιδεα για τον εαυτο σας εχετε ΕΣΕΙΣ και οχι ο Γεροντας Ιωσηφ, που ΠΑΝΤΑ μιλουσε ταπεινα και με διακριση!!! ΕΣΕΙΣ ειστε οι υποκριτες και ΦΑΡΙΣΑΙΟΙ, οι αισχροι ιεροεξεταστες και συκοφαντες που για δικους σας, προσωπικους ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ λογους υβριζετε χυδαια εναν αξιο Μοναχο! ΝΤΡΟΠΗ ΣΑΣ!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλά τα λες Μητσάρα μου. Εσυ καταβροχθίζεις τα κοτόπουλα αλλά εμείς έχουμε οικονομικούς λόγους.

      Οσο για την ταπέινωση του Γέροντα Ιωσήφ ουδεμία αμφιβολία. Οποιος ξέρει ανάγνωση και γραφή ας διαβάσει τα απομαγνητοφωνημένα αποσπάσματα της ομιλίας του π. Ιωσήφ που παρατίθενται στο άρθου του κ. Β. Χαραλάμπους και θα λάβει ιδίαν γεύση των πραγμάτων.

      Delete
  8. Νομίζω ότι ο Αθηναγόρας πήγε στην Αίγινα ως διακονος του Αρχιεπισκόπου ως διερευνών το θέμα και αργότερα ο Θεός τα έφερε έτσι ώστε επί πατριαρχείας του έγινε η επίσημη Αγιοκατάταξη.

    ReplyDelete