Tuesday, May 27, 2014

ΤΟ “ΒΑΤΙΚΑΝΕΙΟΝ ΠΛΑΝΟΝ ΑΡΧΕΙΝ”



ΤΟ “ΒΑΤΙΚΑΝΕΙΟΝ ΠΛΑΝΟΝ ΑΡΧΕΙΝ”
(Το μεγάλο πρόβλημα, η υπεροχή - Il grosso problema, il primato)

Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=============

Στην ιστοσελίδα vatican.va, κείμενο που επιγράφεται, (Londi derazioni «Il primate del successsore di Pietro nel mistero della Chiesa…»), το οποίο μεταφράζεται «Η αρχή της υπεροχής του Διαδόχου του Πέτρου στο Μυστήριο της Εκκλησίας …», αναφέρεται στην υπεροχή (il primato) του Πάπα, δηλαδή στο «Βατικάνειον πλάνον άρχειν». 

Η προλογική έκφραση του κειμένου, αναφερόμενη στη Σύνοδο για το Δόγμα της Πίστης υπερτονίζει ότι «…το ζήτημα της υπεροχής του Πέτρου και των διαδόχων του, έχει ιδιαίτερη σημασία ακόμα και οικουμενική» (presenta una sigolare rilevanta, anche ecumenica). Εδώ αντί το ιδιαίτερη σημασία (presenta), θα λέγαμε ότι έχει μάλλον «πρώτιστη σημασία» (primaria importanza), τούτο το «πλάνον άρχειν» του Βατικανού.

Ίσως να ήταν ετυμολογικώς ακριβέστερο αν εχρησιμοποιείτο για την «πλάνον Βατικάνειον υπεροχήν», η ιταλική λέξη superioritá, που αν και ερμηνεύεται ως υπεροχή, έχει την έννοια του υπέρτερου, ανώτερου (superiore), ή με την ιταλική λέξη supremazia που επίσης αν και ερμηνεύεται ως υπεροχή, έχει τη έννοια του υπέρτατου, του ύψιστου (supremo). Οι δύο τούτες λέξεις της Ιταλικής γλώσσας, επακριβώς ερμηνεύουν το «κοσμικό» παπικό πρωτείο, καθότι τούτο θεωρούν ως κατ’εξοχήν πρωτείο εξουσίας και όχι τιμής. 

Στην ιταλική εφημερίδα  Corriere della Sera, ο Αlberto Meloni, o οποίος θεωρείται ειδικός σε εκκλησιαστικά ζητήματα (φυσικά από την «βατικάνειον» όψιν), τονίζει ότι «όλοι οι Χριστιανοί συμφωνούν ότι η Εκκλησία της Ρώμης κατέχει το πρωτείον στην αγάπη», υποβαθμίζοντας το εξουσιαστικό πρωτείο, σε θέμα απλά δικαιοδοσιών, χωρίς να αναφαίρεται, ότι τούτο είναι το κατ’ εξοχήν αίτιο, για τις συνεπακόλουθες πλάνες των Παπικών.

Ο Απόστολος Παύλος, λέγει στην Προς Φιλιππησίους Επιστολήν, «μηδέν κατά εριθείαν ή κενοδοξίαν, αλλά τη ταπεινοφροσύνη αλλήλους ηγούμενοι υπερέχοντας εαυτών» Φιλιπ. 2,3. 

Αν το Βατικανό, αντιληφθεί το σωτηριώδες μεγαλείο του λόγου τούτου, θα είναι η απαρχή για να εγκαταλείψει τόσον το εξουσιαστικό παπικό πρωτείο, το «πλάνον άρχειν», όσο και το παπικό αλάθητο, καθώς και τις υπόλοιπες πλάνες. Το Βατικανό κωφεύει ακόμα, στο σπουδαίο για την Εκκλησία λόγο του Αγίου Κυπριανού «Hoc errant utique et cacteri Apostoli quod fuit Petrus, pari consortio praediti et honoris et potestatis» (De Unitate Ecclesiae), το οποίο ερμηνεύεται ότι «όλοι οι Απόστολοι ήταν ότι και ο Πέτρος δηλαδή προικισμένοι με την ίδια τιμή και εξουσία».

Όσον αφορά το αναφερόμενο στην ιστοσελίδα vatican.va, ότι «το πρωτείο θα βοηθήσει την ενότητα», αντί άλλου επιχειρήματος ας αφήσομε τον ίδιο τον Πάπα Παύλο VI να μας αναφέρει και πάλιν την παραδοχή του, που έκανε κατά την προσφώνηση της Παπικής Γραμματείας για την Ενότητα στις 28/4/1967, ότι «Πάπας είναι χωρίς αμφιβολία το δυσκολότερο εμπόδιο στην πορεία του Οικουμενισμού». Τούτο απαντά και σε όσους ευελπιστούν από τη λεγόμενη «εκκλησιολογική αναγέννηση», της Β΄ Βατικανείου Συνόδου. Φυσικά το εξουσιαστικό παπικό πρωτείο και κατ’ επέκταση το αλάθητο, καθίσταται ο σοβαρότερος λόγος για την εμμονή, σε ότι πλάνο παρεισέφρησε στον Παπισμό, καθότι δεν είναι εύκολο ο «αλάθητος πρώτος», να παραδεχθεί ότι λαθεύει. 

No comments:

Post a Comment