Thursday, March 20, 2014

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ κ. Γ. ΠΑΠΑΘΑNAΣΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΟΔΟ



ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ κ. Γ. ΠΑΠΑΘΑNAΣΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΟΔΟ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=============

Γράφει σε άρθρο του για τη Πανορθόδοξη Σύνοδο ο έγκυρος αναλυτής κ. Γ. Παπαθανασόπουλος:

“Πρώτον η ομοφωνία είναι κάτι το πρωτόγνωρο σε Εκκλησιαστικές Συνόδους. Ο κανόνας είναι «η ψήφος των πλειόνων κρατείτω». Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης έχει ενθέρμως υποστηρίξει την αρχή των κατά πλειονοψηφία αποφάσεων. Υπάρχει βεβαίως ένα ζήτημα, ότι στις Οικουμενικές Συνόδους προσκαλούντο όλοι οι εν ενεργεία και επαρχιούχοι Επίσκοποι, ανεξάρτητα από το πόσοι θα μπορούσαν τελικά να προσέλθουν. Αν προσκαλούντο όλοι οι Επίσκοποι η Ρωσική Εκκλησία θα είχε περισσότερους από όλες τις άλλες Εκκλησίες μαζί και θα έθετε το ζήτημα ότι πολλοί από τους Μητροπολίτες των πρεσβυγενών Πατριαρχείων δεν είναι επαρχιούχοι. 

Δεύτερον η μία ψήφος ανά Αυτοκέφαλη Εκκλησία καταργεί την ευθύνη για την οικουμενική Εκκλησία του κάθε Επισκόπου. Η ομοφωνία των Εκκλησιών και η αφωνία των Επισκόπων, πλην του Προκαθημένου τους, φαλκιδεύει το Συνοδικό σύστημα και προωθεί από το παράθυρο το παπικό. Και αν η Ρωσική Εκκλησία διεκδίκησε και πέτυχε  ο Κωνσταντινουπόλεως να δεχθεί ότι είναι «πρώτος μεταξύ ίσων», παράλληλα προωθεί το «πρώτος χωρίς ίσον» στους Προκαθημένους των τοπικών Εκκλησιών έναντι των Συνεπισκόπων τους. 
          
Tρίτον υποβαθμίζεται η Πανορθόδοξη Σύνοδος με τη δήλωση του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ, ότι οι όποιες αποφάσεις της δεν θα επηρεάσουν τη ζωή των Εκκλησιών. Αν είναι έτσι τότε ευλόγως τίθεται το ερώτημα γιατί να πραγματοποιηθεί η Σύνοδος; Μόνο για να δείξει την ενότητά της και την αλληλεγγύη της στους διωκόμενους Ορθοδόξους Χριστιανούς της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής; Στα χίλια τριακόσια περίπου χρόνια που έχει να συγκληθεί Σύνοδος των Ορθοδόξων δεν έχουν δημιουργηθεί ζητήματα που να απασχολούν την πνευματική τους ζωή, την καθημερινότητά τους; Σημειώνεται ότι τα δίπτυχα, η απονομή της αυτοκεφαλίας και αυτονομίας, η διαποίμανση της διασποράς και άλλα παρόμοια ζητήματα είναι σημαντικά, αλλά σε επίπεδο διοικούσας Εκκλησίας. Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι  κληρικοί,  πλην των Επισκόπων, και οι  λαϊκοί δεν βρίσκονται στον κατάλογο των θεμάτων της Πανορθόδοξης...  

Από τα αποτελέσματα της Συνάξεως των Προκαθημένων φαίνεται ότι η Ρωσική Εκκλησία πέτυχε να περάσουν όλα τα ζητήματα που έθεσε στο Φανάρι μάλλον εκβιαστικά και ο Πατριάρχης Μόσχας εξέφρασε την ικανοποίησή του γι’ αυτό. Το Φανάρι επέλεξε να ενδώσει στις απαιτήσεις της Μόσχας για να μην διαταράξει την προς τα έξω εμφάνιση της ενότητας της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Το μέλλον θα δείξει αν έπραξε σωστά."

Συνυπογράφω τις θέσεις του κ. Παπαθανασόπουλου για την μέλλουσα να συνέλθει -αν συνέλθει- Πανορθόδοξη Σύνοδο.

Διαφωνώ μόνον με την τελευταία πρόταση του άρθρου του. “Το μέλλον λέγει” θα δείξει “αν έπραξε σωστά.” Η δική μου εκτίμηση είναι ότι το μέλλον -και μάλιστα μετ’ ου πολύ- θα δείξει οπωσδήποτε ότι δεν έπραξε σωστά. 

Οχι μόνον για τους λόγους που επεσήμανε ο κ. Παπαθανασόπουλος αλλά και επειδή είναι η πρώτη φορά στην Εκκλησιαστική Ιστορία που η Ορθόδοξη Εκκλησία με απόφαση των Προκαθημένων Της δέχεται να ευτελίσει το θεσμό των Συνόδων. Τελικά δεν είναι Πανορθόδοξη Σύνοδος που θα συνέλθει -αν συνέλθει-, αλλά Διάσκεψη και φόρουμ για ανταλλαγή απόψεων, και έκδοση ψηφισμάτων για εθνικά θέματα και εφαλτήριο για δημόσιες σχέσεις.

Ποια Τοπική ή Πανορθόδοξος ή Οικουμενική Συνοδος συνήλθε ποτέ με αυτές τις προδιαγραφές;

Οι σύνοδοι συνέρχονται για να λύσουν δογματικές έριδες και για να εκδώσουν Κανόνες που ρυθμίζουν τη ζωή της Εκκλησίας και των πιστών.

Οχι για να εκφράσουν την ενότητα της Εκκλησίας.

Η ενότητα της Εκκλησίας εκφράζεται με την κοινή πίστη, την κοινή λατρεία και τον κοινή ηθική και όχι με διακηρύξεις και ψηφίσματα.

Ο κ. Παπαθανασόπουλος έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει το παρασκήνιο των πραγμάτων το οποίο οι πλείστοι από μας αγνοούμε.

Μήπως είναι σε θέση να μας πληροφορήσει για ποιο λόγο ο Παναγιότατος επιθυμεί τόσο πολύ τη σύγκληση Πανορθόδοξης Συνόδου ώστε ουσιαστικά δέχτηκε στο σύνολό τους τους εκβιαστικούς όρους του Πατριαρχείου Ρωσίας;

No comments:

Post a Comment