Saturday, July 13, 2013

ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ κ. ΘΑΝΑΣΗ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ


ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ κ. ΘΑΝΑΣΗ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
============

Εχω καταγράψει πολλές φορές τις επιφυλάξεις μου για τους θεολογικούς προσανατολισμούς του περιοδικού “Σύναξη” και του αρχισυντάκτη του κ. Θανάση Παπαθανασίου, τις οποίες φυσικά δεν έχω αναθεωρήσει.

Η θεολογία του κ. Παπαθανασίου κινείται σε στοχαστικά - μη πατερικά - πλαίσια και είναι δεδομένη η πικρία μου για τον πρωταγωνιστικό ρόλο που διαδραματίζει για την αλλοίωση του ορθόδοξου μαθήματος των θρησκευτικών σε θρησκειολογικό. 

Η ομιλία όμως του βίντεο της ανάρτησης είναι ένας προβολέας που φωτίζει πολλές τάσεις της σύγχρονης θεολογίας.

Η πιο ενδιαφέρουσα και εμπεριστατωμένη προσέγγιση της “θεολογίας της απελευθέρωσης” που έχω ακούσει.

Παρόλον ότι η σκέψη του κ. Παπαθανασίου διέπεται από την εμμονή να υιοθετηθεί η “θεολογία της απελευθέρωσης” ως αναπόσταστο στοιχείο του Ευαγγελίου, παρόλον ότι η θεολογία του διέπεται από οικουμενιστικές τάσεις που επιδιώκουν να επεκτείνουν τα όρια της Εκκλησίας και παρόλον ότι η εξάρτηση της σκέψης του από δυτικές επιδράσεις ("θεολογία της ελπίδος" κτλ.) είναι φανερή, η ομιλία του δείχνει την εις βάθος ενημέρωσή του για όλες τις σύγχρονες θεολογικές τάσεις και την άνεση με την οποία η σκέψη του κινείται σε όλους τους χώρους για να εξετάζει τα θέματα με συνέπεια από το δικό του ερμηνευτικό πρίσμα.

Πάνω από όλα η ομιλία μου άρεσε για την κριτική προσέγγιση των μονισμών της θεολογίας της γενιάς του 1960 που επιχειρεί.

Αντιλαμβάνομαι ότι η ανάρτηση ενδιαφέρει λίγους από τους αναγνώστες του ιστολογίου και συμμερίζομαι απολύτως τις επιφυλάξεις των επαιόντων για την θεολογική προσέγγιση του κ. Παπαθανασίου. 

Εξακολουθώ όμως να πιστεύω ότι είναι πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία και αξιόλογη παρουσίαση του θέματος.

Ας αναγνωρίσουμε τις αρετές του αδελφού μας - όσες δικαιολογημένες επιφυλάξεις και αν έχουμε για την θεολογική του παραγωγή - και ας συλλέξουμε από την ομιλία του το μέλι, όπως μας συμβουλεύει ο Μέγας Βασίλειος.

No comments:

Post a Comment