Wednesday, January 16, 2013

ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ π. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΣΕΤΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ



ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ π. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΣΕΤΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Στην εισήγησή του - στο συνεχιζόμενο Συνέδριο προς τιμήν του Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης κ. Πέτρου Βασιλειάδη-, ο Μέγας Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου π. Γεώργιος Τσέτσης, περιγράφει μάλλον απαισιόδοξα τα αποτελέσματα των διαλόγων, που δεν φαίνονται στις πλείστες - σχεδόν σε όλες - τις περιπτώσεις να καταλήγουν πουθενά.

Ταυτόχρονα εμφανίστηκε πεπεισμένος ότι οι διάλογοι πρέπει να συνεχιστούν επειδή η Ορθόδοξη Εκκλησία, ως η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, έχει χρέος να συνεχίσει τον αγώνα αποκαταστάσεως της “ενότητος της Εκκλησίας”.

Αλλά η ενότητα της Εκκλησίας, Αγιε Μεγάλε Πρωτοπρεσβύτερε, ουδέποτε διασαλεύεται, επειδή τα σχίσματα και οι αιρέσεις δεν γίνονται μέσα στην Εκκλησία, αλλά από την Εκκλησία.

Αν θέλατε να είστε θεολογικά συνεπής με την πίστη σας ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία (που είναι και η πίστη της Ορθοδόξου Εκκλησίας), τότε δεν μπορείτε να μιλάτε για αποκατάσταση της ενότητος της Εκκλησίας, αλλά περί επανόδου στην Ορθοδοξία όσων κατά καιρούς απεσχίσθησαν από Αυτήν.

Το δεύτερο στοιχείο που πρέπει να επισημανθεί για την εισήγηση του π. Τσέτση είναι ότι παραθέτει τον Αγιο Μάρκο Εφέσου τον Ευγενικό για να καταδείξει ότι το λιοντάρι αυτό της Ορθοδοξίας υποστήριζε την αποκατάσταση της ενότητος της Εκκλησίας, πλην όμως το χωρίο που παραθέτει αποδεικνύει το ακριβώς αντίθετο. Ο Αγιος Μάρκος ζητά επάνοδο «εἰς τόν καιρόν ἐκεῖνον, καθ’ ὅν ἡνωμένοι ὄντες, τό αὐτό πάντες ἐλέγομεν καί οὐκ ἦν ἐν ἡμῖν σχίσμα».

Με άλλα λόγια ο Αγιος Μάρκος ζητά από τους Παπικούς να αποκηρύξουν τα αίτια του σχίσματος και να επιστρέψουν στην Ορθοδοξία, ενώ ο π. Γεώργιος αποδέχεται το αιρετικό κείμενο του Μπαλαμάντ περί “διηρημένης Εκκλησίας” και “δύο αδελφών Εκκλησιών” που ακούσαμε και από τον άγιο Μεσσηνίας στη Σύνοδο της Ιεραρχίας.

“Χάσμα μέγα εστήρικται” μεταξύ των δύο θέσεων, Αγιε Μεγάλε Πρωτοπρεσβύτερε.

Ο Αγιος Μάρκος μιλά για τον καιρόν ότε οι χριστιανοί ηνωμένοι όντες, ενώ ο π. Γεώργιος Τσέτσης μιλά για την εποχή όταν οι Εκκλησίες ηνωμένες ήσαν!

Ολοι αποδεχόμαστε ότι οι χριστιανοί είναι διαιρεμένοι! Οχι όμως οι Εκκλησίες, διότι ούτε εμείς, ούτε βεβαίως το λιοντάρι της Ορθοδοξίας ο Αγιος Μάρκος Εφέσου ο Ευγενικός, πρεσβεύουμε ότι υπάρχουν περισσότερες από Μία Εκκλησίες!

Ελπίζω ότι ο π. Θεόδωρος Ζήσης και όσοι άλλοι εξακολουθούν να είναι γονατισμένοι μπροστά στον Αγιο Μεσσηνίας, αφού εξαντλήσουν τα σοβαρά θέματα με τα οποία ασχολούνται τώρα (φανουρόπιτες, τη “συνέχιση του έργου του Καποδιστρίου”, τον Φαρμακίδη, τις "σκοτεινές δυνάμεις" κτλ.) ότι θα καταπιαστούν και με τη θεματική του Συνεδρίου προς τιμή του κ. Βασιλειάδη, αφού φυσικά πρώτα σταθούν στα πόδια τους από το γονάτισμα μπροστά στον κ. Σαββάτο.

Μια θετική άποψη που διατύπωσε ο π. Γεώργιος Τσέτσης στην εισήγησή του είναι η ακόλουθη:

“Προσωπικά, θα θεωρούσα προτιμότερο να μην υπογράφονται τα εν λόγω κείμενα για να μη προσλαμβάνουν επίσημη μορφή, αλλά να αποστέλλονται στις κατά τόπους Εκκλησίες ανυπόγραφα, όπως συμβαίνει και με τα κείμενα που εκπονούνται στο ΠΣΕ.”

Ετσι ακριβώς πρέπει να γίνεται. 

Οι Σύνοδοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών - στο διάλειμμα του κυρίου έργου τους (ήτοι των συμπροσευχών με αιρετικούς και αλλόθρησκους, των πολυαρχιερατικών συλλείτουργων και των anniversaries και των άλλων δημοσίων σχέσεων) - θα ασχολούνται και με το επουσιώδες έργο της θεολογικής αποτίμησης των διαλόγων και άλλων θεολογικών θεμάτων. 

Ετσι δεν θα ξαφνιαζόμαστε με κακόδοξα κείμενα, που υπογράφονται από Ορθόδοξους Αντιπροσώπους, όπως της Ραβέννας στο διάλογο με τους Παπικούς και του Πόρτο Αλέγκρε στο ΠΣΕ, αλλά τα κοινά κείμενα των επιτροπών θα υποβάλλονται προς αξιολόγηση και για περαιτέρω οδηγίες από τις Συνόδους των Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Πολύ ωραία η ιδέα του π. Γεωργίου Τσέτση. Ελπίζουμε να γίνει εφεξής η πρακτική των διαλόγων.  

No comments:

Post a Comment