Sunday, January 15, 2012

ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ ΜΕ ΠΟΛΛΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΦΡΑΙΜ


ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ ΜΕ ΠΟΛΛΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΦΡΑΙΜ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==========

Η κυρία Μ. Αντωνιάδου - υπεύθυνη του εκκλησιαστικού ρεπορτάζ της εφημερίδας “Το Βήμα” - δίνει πολλές πληροφορίες - με σχετικό άρθρο της - αναφορικά με τη σύγκρουση των θρόνων Κωνσταντινουπόλεως - Μόσχας - Εκκλησίας της Ελλάδος.

Οι πληροφορίες δείχνουν ότι υποβόσκει μια φοβερή κρίση στις σχέσεις των τριών Θρόνων εξαιτίας της προφυλάκισης το Γέροντα Εφραίμ.

Η ΚΡΙΣΗ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΘΑ ΞΕΠΕΡΑΣΤΕΙ
_________

Δική μου εκτίμηση είναι ότι η κρίση μεταξύ της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου δεν θα πάει μακρυά αν μη τι άλλο επειδή Αρχιεπίσκοπος Αθηνών είναι ο κ. Ιερώνυμος.

Και εξηγούμαι. Ομολογώ ότι πριν διαβάσω την είδηση ότι κλιμάκιο της ΕΚΥΟ βρίσκεται στη Μόσχα για να συζητήσει επενδύσεις πίστεψα - αφελώς - ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ειλικρινά και ανυστερόβουλα προσπαθούσε να βοηθήσει τον Γέροντα Εφραίμ και γι’ αυτό επέτρεψε να εκδοθεί το σχετικό Ανακοινωθέν.

ΤΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΕΞΕΔΟΘΗ ΕΠΕΙΔΗ ΤΟ ΗΘΕΛΕ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
____________

Και λέγω επέτρεψε να εκδοθεί το Ανακοινωθέν επειδή, αν ο ίδιος δεν ήθελε να εκδοθεί, θα έβρισκε ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ τρόπο να ακυρώσει την έκδοσή του ή τουλάχιστον θα αλλοίωνε το περιεχόμενό του τοσούτον μάλλον εφ’ όσον το Ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος εξεδόθη μετά την έκδοση του σχετικού Ανακοινωθέντος της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Ο Αρχιεπίσκοπος λοιπόν μπορούσε αλλά δεν θέλησε να σταματήσει την έκδοση του Ανακοινωθέντος. Αν ήθελε θα μπορούσε κάλλιστα να μην επιτρέψει να εκδοθεί όσο μαεστρικά και αποφασιστικά και αν κινούσε τα νήματα στα παρασκήνια ο Σεβ. Μητροπολίτης Μεσογαίας κ. Νικόλαος - δοκιμασμένος φίλος της Εκκλησίας της Ρωσίας και της Μονής Βατοπαιδίου - και η πλειοψηφία των μελών της Συνόδου.

ΕΝ ΤΗ ΠΑΛΑΜΗ ΚΑΙ ΟΥΤΩ ΒΟΗΣΩΜΕΝ
___________

Ο λόγος που ο Αρχιεπίσκοπος επέτρεψε να εκδοθεί το Ανακοινωθέν δεν είναι επειδή έχει χάσει τον ύπνο του για την προφυλάκιση του Γέροντα Εφραίμ. Ούτε ασφαλώς επειδή επιθυμεί σύγκρουση με το Πατριαρχείο, αλλά επειδή επιθυμεί τα αργύρια της Ρωσίας.

Την οριστική στάση του θα προσδιορίσει ανάλογα με την έκβαση των συνομιλιών της ΕΚΥΟ στη Μόσχα. Αν δει ότι πήρε αυτό που θέλει οικονομικά θα εκδηλώσει τη συμπαράστασή του προς τον Γέροντα Εφραίμ έμπρακτα. Αν όχι θα βρει τρόπο να ρίξει το θέμα στον Καιάδα, όπως έχει ήδη κάνει με τόσα και τόσα άλλα θέματα.

Οσο για τις σχέσεις του με το Οικουμενικό Θρόνο - δική μου άποψη - είναι ότι δεν επιθυμεί και δεν τολμά να τις διαρρήξει για πολλούς λόγους προσωπικούς, πολιτικούς και εκκλησιαστικούς.

ΠΙΚΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΣΧΑΣ;
_________

Πολλές χρήσιμες πληροφορίες μας παρέχει το άρθρο τη κυρίας Αντωνιάδου αλλά έκπληξη αποτελεί μόνον ένα θέμα που θίγει. Και αυτό είναι το σχετικό που αφορά την υποτιθέμενη πικρία του Πατριαρχείου Μόσχας για την αναφορά του Ανακοινωθέντος του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Δεν κατάλαβα δηλαδή. Ο όντως ευγενέστατος και λίαν προσεκτικος τρόπος που αναφέρθηκε το Ανακοινωθέν του Πατριαρχείου στην Εκκλησία της Ρωσίας έδινε το δικαίωμα σε οιονδήποτε να πικραθεί για τη διατύπωση των ανησυχιών του Πατριάρχη;

ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ
_______________

Το Αγιον Ορος ανήκει στην αποκλειστική κανονική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατραρχείου και οιαδήποτε αναφορά σε θέματα που αφορούν το Αγιον Ορος μπορεί να γίνεται ΜΟΝΟΝ μέσα στα πλαίσια της φιλαδελφίας και της εν Χριστώ αγάπης και όχι του υποτιθέμενου κανονικού δικαιώματος του Πατριαρχείου Ρωσίας ή οιασδήποτε άλλης Εκκλησίας.

Οπως είναι ανεπίτρεπτο ο Οικουμενικός Πατριάρχης να θέλει λ.χ. να επέμβει σε κάποιο πρόβλημα που ήθελε - ο μη γένοιτο - προκύψει στην Μονή του Αγίου Σεργίου του Ραντονέζ, έτσι είναι ανεπίτρεπτο η Εκκλησία της Ρωσίας ή οιαδήποτε άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία να συμπεριφέρεται ως να έχει κανονικά δικαιώματα στο Αγιον Ορος.

ΑΔΟΚΙΜΟΣ ΚΑΙ ΛΙΑΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ ΟΡΟΣ ΠΕΡΙ “ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΟΣ”
_________

Εφιστώ την προσοχή όλων όσων ακρίτως χρησιμοποιούν τον όρο περί “πανορθοδόξου προσκυνήματος”. Ανοίγουν έτσι διάπλατα τις πόρτες στο Πατριαρχείο Ρωσίας να αρχίσει να διεκδικεί “νόμιμα” δικαιώματα στους Αγίους Τόπους - όπου προπαντός έχουμε πανορθόδοξο προσκύνημα- αλλά και στην εν Τουρκία κανονική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Επομένως προσοχή τι λέμε, επειδή - επιγνώστως ή ανεπιγνώστως - παίζουμε το εθνοφυλετικό παιγνίδι των Ρώσων. Οχι θεολόγοι Ιεράρχες και σύνοδοι Εκκλησιών δεν επιτρέπεται να διαμφισβητούν τόσο εξώφθαλμα αντικανονικά θέματα, αλλά ούτε πρωτοετείς φοιτητές της Θεολογικής Σχολής.

ΑΠΟ ΑΓΑΠΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΦΡΑΙΜ
__________

Οι παρεμβάσεις ημών των απλών χριστιανών, των ορθοδόξων ιεραρχών ή και των συνόδων για την προφυλάκιση του Γέροντα Εφραίμ νομιμοποιούνται μόνον ως έκφραση αγωνίας και φιλαδελφίας προς τον Γέροντα και την αδελφότητα της μονής.

Ούτε η κανονική δικαιοδοσία του Αγίου Ορους είναι δυνατόν να διαμφισβητηθεί, ούτε η αρμοδιότητα της Ελληνικής δικαιοσύνης.

ΕΚΚΛΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΝΑ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΡΟΦΥΛΑΚΙΣΗΣ
_________

Μέσα σε αυτά πλαίσια παρακαλούμε - για μια ακόμη φορά όσο μπορούμε πιο θερμά - την Ελληνική Δικαιοσύνη να επανεξετάσει την απόφαση της προφυλάκισης του Γέροντα Εφραίμ επειδή

1.) Η απόφαση της προφυλάκισης του Γέροντα δεν δικαιολογείται βάσει των σχετικών νόμων.
2.) Η σύλληψη του Γέροντα Εφραίμ έγινε σαφώς αντίθετα με τις πρόνοιες του Καταστατικού Χάρτη του Αγίου Ορους και των σχετικών νόμων που κατοχυρώνουν το Αυτοδιοίκητο του Αγίου Ορους.

Εκφράζουμε την πεποίθηση ότι η αδέκαστη Ελληνική Δικαιοσύνη θα επανεξετάσει την υπόθεση, επειδή αναγνωρίζουμε ότι είναι ο ΜΟΝΟΣ αρμόδιος θεσμός που μπορεί να αποφασίσει την αποφυλάκισή του.

Επ’ ουδενί λόγω επιθυμούμε να νοσφισθούμε εξουσίες που ανήκουν στην Ελληνική Δικαιοσύνη, πολλώ μάλλον δεν διανοούμαστε να διαμφισβητήσουμε το κανονικό καθεστώς του Αγίου Ορους ή να γίνουμε - άμεσα ή έμμεσα - υποχείρια της εθνοφυλετικής πολιτικής της λεγόμενης “Αγίας Ρωσίας”.

Ως πολίτες του Ελληνικού κράτους, ως ομογενείς και ως ορθόδοξοι χριστιανοί απευθυνόμαστε στην Ελληνική Δικαιοσύνη και την παρακαλούμε να συνεξετάσει τις όποιες αποφάσεις της λαμβάνοντας υπόψη τις παρανομίες και παρατυπίες που διεπράχθησαν και να αποφασίσει την αποφυλάκιση του Γέροντα όσο γίνεται πιο σύντομα.

Η ΑΠΟΡΦΑΝΙΣΜΕΝΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ
__________

Μαζί με μας - και πάνω από όλους - παρακαλούμε τους υπεύθυνους της Ελληνικής Δικαιοσύνης να νιώσουν τον πόνο και την ορφάνια μιας αδελφότητας 120 μοναχών, οι οποίοι νιώθουν όσο κανείς άλλος την έλλειψη του πνευματικού τους πατέρα.

Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ
__________

Χαίρομαι ειλικρινή χαρά επειδή τριμελής αντιπροσωπεία της Αδελφότητας της Μονής Βατοπαιδίου επεσκέφθηκε ήδη τον Παναγιότατο.

Δεν έχουμε καμιά αμφιβολία ότι - με την επίσκεψη αυτή - βρήκε την ευκαιρία να του διασκεδάσει τους όποιους ΑΠΟΛΥΤΩΣ δικαιολογημένους φόβους για επέκταση εθνοφυλετικών ρηγμάτων στο Αγιο Ορος, με τα οποία ο Γέροντας Εφραίμ και η αδελφότητα της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου δεν είχαν, δεν έχουν και ούτε διανοούνται στο μέλλον να υιοθετήσουν ή να υποβοηθήσουν άμεσα ή έμμεσα.

ΠΡΟΣΟΧΗ!
__________

Ουδεμία σύγκρουση με ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος ή επέκεινα δεν είναι προς το συμφέρον του Γέροντα Εφραίμ. Ασφαλώς ουδεμία σύγκρουση με το Πατριαρχείο. Κανένας προπηλακισμός ιεραρχών που δεν πρόσκεινται φιλικά προς τον Γέροντα Εφραίμ και ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ καμία αναφορά προς την Ελληνική Δικαιοσύνη με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς

ΤΟ ΚΡΕΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
_________

Σε απλά Ελληνικά. Η Ελληνική Δικαιοσύνη κρατά στο χέρι της και το κρέας και το μαχαίρι. Πόσο έξυπνο ή προς το συμφέρον του Γέροντα είναι η μετωπική σύγκρουση μαζί της; Πού ξανακούστηκε οι υπόδικοι - πολλώ μάλλον οι προφυλακισμένοι - να ερίζουν και να προπηλακίζουν τους ανακριτές, τους εισαγγελείς και τους δικαστές;

Το ΜΟΝΟΝ επιτρεπτό από το νόμο αλλά και το ΜΟΝΟ αποτελεσματικό είναι η αναίρεση των όποιων αποφάσεων μέσω των νομίμων διαδικασιών που παρέχει το Σύνταγμα, ο Καταστατικός Χάρτης του Αγίου Ορους και οι νόμοι του Ελληνικού Κράτους.

Οσοι δεν θέλουν να κινηθούν μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια θα κατορθώσουν ΜΟΝΟΝ ένα πράγμα: Να παρατείνουν την προφυλάκιση του Γέροντα.

Αυτό θέλουμε;

Προφανώς όχι. Ας κινηθούμε λοιπόν ανάλογα.

ΕΜΜΟΝΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΤΗ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ
______________

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η απολύτως συνετή προσέγγιση του Αγίου Μεσογαίας, που εξέφρασε από την πρώτη μέρα της προφυλάκισης του Γέροντα - σε μαγνησκοπημένη του συνέντευξη -, θα αποτελέσει τον πυξίδα πορείας της υπερασπιστικής γραμμής του Γέροντα.

Απομένει να αξιολογήσουμε - σε άλλο άρθρο - τη χρησιμότητα ή μη και την ωφέλεια ή τη βλάβη της τυχόν ανάμειξης του πολιτικού παράγοντα ως συνήγορου του π. Εφραίμ.

Παραθέτουμε στη συνέχεια το πολύ ενδιαφέρον άρθρο της κυρίας Μ. Αντωνιάδου που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.

*****

“ΣΧΙΣΜΑ” ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΦΡΑΙΜ
Η ΠΡΩΤΗ ΕΠΙ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ, ΠΟΥ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΕΓΚΑΛΕΙ ΤΟΣΟ ΣΚΛΗΡΑ ΤΗ ΜΟΣΧΑ

Της Μαρίας Αντωνιάδου
==================

Σε τεντωμένο σχοινί μοιάζει να ισορροπούν οι σχέσεις τουλάχιστον τριών ορθοδόξων εκκλησιών. Κωνσταντινούπολη, Μόσχα και Αθήνα δείχνουν να βρίσκονται με το χέρι στη σκανδάλη για την υπόθεση της προφυλάκισης του ηγουμένου της Μονής Βατοπαιδίου κ. Εφραίμ.

Και μπορεί τα πυρά μεταξύ Κωνσταντινούπολης και Μόσχας να φαντάζουν άσφαιρα, είναι όμως η πρώτη φορά από το 2009, οπότε και ο κ. Κύριλλος αναρρήθηκε στον πατριαρχικό θρόνο της Εκκλησίας της Μόσχας, που δημοσίως καλείται από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο να μην επεμβαίνει στα εσωτερικά άλλης ορθόδοξης εκκλησίας.

Και είναι ταυτόχρονα και η πρώτη φορά από την ημέρα εκλογής του κ. Ιερώνυμου στον αρχιεπισκοπικό θρόνο, το 2008, που η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος εκφράζει δημόσια μια εκ διαμέτρου αντίθετη γνώμη και θέση από την Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Η ομοφωνία

Με μια ομόφωνη απόφαση της το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος τάραξε τα ύδατα στις σχέσεις της με το Φανάρι. Εξέφρασε την ευχή να αποφυλακιστεί σύντομα ο κ. Εφραίμ, αφού προηγουμένως, όπως σημείωνε, επικρατήσει ψυχραιμία στον τρόπο λήψης των αποφάσεων, και άφησε αιχμές για ρωγμές που έχουν παρουσιαστεί κατά το παρελθόν στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης.

«Δικαιολογώντας» εμμέσως πλην σαφώς και την τοποθέτηση της σε ζητήματα κυριαρχίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στη δικαιοδοσία του οποίου υπάγεται το Αγιον Όρος, η Ιερά Σύνοδος αναφέρεται στα προβλήματα που προκάλεσε στο κύρος της Εκκλησίας η προφυλάκιση του ηγουμένου της Μονής Βατοπαιδίου, ενώ φροντίζει να υπενθυμίσει ότι τα γεγονότα εκτυλίσσονται στο εσωτερικό της ελληνικής επικράτειας. Ταυτόχρονα όμως τείνει να «αλληθωρίζει» και προς την πλευρά της Μόσχας δείχνοντας ότι κατανοεί τη στάση της. «Το γεγονός τούτο» σημειώνεται χαρακτηριστικά «έχει καίρια πλήξει το κύρος της Εκκλησίας μας και δικαιολογημένως έχει βαθύτατα λυπήσει το ορθόδοξο πλήρωμα της Ελλάδος και πέραν των ορίων αυτής» .

Οι συντάκτες

Η τοποθέτηση της Ιεράς Συνόδου, όπως λένε μητροπολίτες, ήταν καλά μελετημένη και προετοιμαζόταν από τις αρχές της εβδομάδας. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη σύνταξη και στην έκδοση της ανακοίνωσής της πρωτοστάτησαν οι μητροπολίτες Μεσογαίας κ. Νικόλαος - υπηρέτησε ως μοναχός στο Αγιον Ορος, Πατρών κ. Χρυσόστομος και Γλυφάδας κ. Παύλος, ο οποίος έχει επανειλημμένα επισκεφθεί τον κ. Εφραίμ στις φυλακές Κορυδαλλού. Μάλιστα, όπως τονίζεται, ουδείς από τους 12 συνοδικούς μητροπολίτες έδειχνε να ανησυχεί για το ενδεχόμενο εμπλοκής των σχέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά και τα τυχόν προβλήματα που θα μπορούσε να προκαλέσει μια τέτοια ανακοίνωση στις σχέσεις της με την ελληνική Δικαιοσύνη ή μέρος της κοινής γνώμης.

Η αδελφή Εκκλησία

Η προφυλάκιση του κ. Εφραίμ προκάλεσε άμεση σύγκρουση σης σχέσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου με το Πατριαρχείο Μόσχας, αφού μετά τις δεκάδες παρεμβάσεις της ρωσικής πολιτικής και εκκλησιαστικής ηγεσίας υπέρ της αποφυλάκισης του η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης στο ανακοινωθέν της φρόντισε να αποστείλει αυστηρά μηνύματα. «Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, εξ αφορμής γενομένων δηλώσεων εκ μέρους αδελφής Ορθοδόξου Εκκλησίας, υπενθυμίζει ότι το Αγιον Όρος, κανονικόν έδαφος αυτού, αποτελείται μεν από ορθοδόξους μοναχούς διαφόρων εθνοτήτων, τούτο όμως ουδόλως προσδίδει εις αυτό πανορθόδοξον χαρακτήρα επιτρέποντα την οιασδήποτε μορφής επέμβασιν εις αυτό άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών» δήλωνε το Φανάρι 48 ώρες πριν από την ανακοίνωση της Εκκλησίας της Ελλάδος και αναφερόμενο σαφέστατα στη Μόσχα.

Η ανακοίνωση προκάλεσε αίσθηση στη Ρωσία και στελέχη του Πατριαρχείου δήλωναν στις κατ' ιδίαν συζητήσεις τους ότι πρόκειται για μια ακόμη και φραστικά απαξιωτική αναφορά, αφού η Εκκλησία της Μόσχας περιγράφεται αλλά δεν καταγράφεται. Και τόνιζαν ότι ποτέ κατά το παρελθόν και παρά τις κατά καιρούς εντάσεις το Φανάρι με δημόσια δήλωσή του δεν απευθύνθηκε τόσο σκληρά στη Μόσχα. Τα δύο τελευταία χρόνια, μάλιστα, ενώ υπήρξαν πολλές εντάσεις, ο κ.κ. Βαρθολομαίος απέφευγε, τουλάχιστον δημοσίως, να εκφράζει τις εντάσεις του. Και αυτό διότι, όπως εκτιμούν πολλοί θεολόγοι, επιθυμούσε πάση θυσία τη σύγκληση της Πανορθοδόξου Συνόδου.


ΠΗΓΗ:

Πυλώνας Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΑΜΗΝ

No comments:

Post a Comment